
«Η µόρφωση είναι δικαίωµα όλων, σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους»
Οι γρήγορες και πολλές φορές απρόσμενες αλλαγές που συντελούνται στους τομείς της τεχνολογίας και της οικονομίας δημιουργούν όλο και συχνότερα στον κοινωνικό και επαγγελματικό χώρο νέες συνθήκες και απαιτήσεις, διαφορετικές από αυτές που επικρατούν μέχρι σήμερα.
Οι γρήγορες και πολλές φορές απρόσμενες αλλαγές που συντελούνται στους τομείς της τεχνολογίας και της οικονομίας δημιουργούν όλο και συχνότερα στον κοινωνικό και επαγγελματικό χώρο νέες συνθήκες και απαιτήσεις, διαφορετικές από αυτές που επικρατούν μέχρι σήμερα.
Αυτή η συνεχώς μεταβαλλόμενη κατάσταση απαιτεί ταχεία προσαρμογή στις αλλαγές αυτές και υπογραμμίζει την ανάγκη εμπλουτισμού των γνώσεων του ατόμου ή του εργαζομένου.
Μια νέα μορφή, λοιπόν, μάθησης επιβάλλεται εκ των πραγμάτων. Μια νέα μορφή,η οποία θα παρέχει σύγχρονες πληροφορίες και γνώσεις, θα είναι προσιτή σε όλους και θα διαρκεί δια βίου, με στόχο να καταστήσει τους συµµετέχοντες σε αυτήν ικανούς να αντιμετωπίσουν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έγκαιρα τις ανακατατάξεις στον τρόπο ζωής και εργασίας, να προσαρµοστούν στις νέες αξίες της κοινωνίας και της οικονοµίας, να ανταποκριθούν καλύτερα στις οικογενειακές τους σχέσεις και να γίνουν αρωγοί σε θέµατα της κοινότητάς τους.
Για τους συμμετέχοντες σε αυτή τη διαδικασία της Διά Βίου Εκπαίδευσης, ο εµπλουτισµός και η διατήρηση των γνώσεών τους θα συνεισφέρει στην επαγγελµατική και οικονοµική τους ανάπτυξη, την προσωπική και οικογενειακή τους βελτίωση και κατ’επέκταση στην κοινωνική, πολιτιστική και δηµοκρατική συνοχή μιας δικαιότερης κοινωνίας.
Πηγή: Κέντρα Διά Βίου Μάθησης Δήμων Στερεάς Ελλάδας & Νοτίου Αιγαίου https://www.facebook.com/kdvm9?fref=ts
Έννοιες και Ορισμοί για τη Δια Βίου Μάθηση
Διά Βίου Μάθηση:
Όλες οι μορφές μαθησιακών δραστηριοτήτων στη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου, που αποσκοπούν στην απόκτηση ή την ανάπτυξη γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, οι οποίες συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, στην επαγγελματική ένταξη και εξέλιξη του ατόμου, στην κοινωνική συνοχή, στην ανάπτυξη της ικανότητας ενεργού συμμετοχής στα κοινά και στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη. Η Δια Βίου Μάθηση περιλαμβάνει την Τυπική Εκπαίδευση, τη Μη Τυπική Εκπαίδευση και την Άτυπη Μάθηση.
Τυπική Εκπαίδευση:
Τυπική Εκπαίδευση:
Η εκπαίδευση που παρέχεται στο πλαίσιο του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, οδηγεί στην απόκτηση πιστοποιητικών αναγνωρισμένων σε εθνικό επίπεδο από τις δημόσιες αρχές και αποτελεί μέρος της διαβαθμισμένης εκπαιδευτικής κλίμακας. Στην Τυπική Εκπαίδευση εντάσσεται και η Γενική Τυπική Εκπαίδευση Ενηλίκων.
Τυπικό Εκπαιδευτικό Σύστημα:
Τυπικό Εκπαιδευτικό Σύστημα:
Το σύστημα της πρωτοβάθμιας, της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Μη Τυπική Εκπαίδευση:
Μη Τυπική Εκπαίδευση:
Η εκπαίδευση που παρέχεται σε οργανωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο εκτός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και μπορεί να οδηγήσει στην απόκτηση πιστοποιητικών αναγνωρισμένων σε εθνικό επίπεδο. Περιλαμβάνει την Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση, τη Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση και τη Γενική Εκπαίδευση Ενηλίκων.
Άτυπη Μάθηση:
Άτυπη Μάθηση:
Οι μαθησιακές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα εκτός οργανωμένου εκπαιδευτικού πλαισίου, σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου, στο πλαίσιο του ελεύθερου χρόνου ή επαγγελματικών, κοινωνικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
Γενική Εκπαίδευση Ενηλίκων:
Γενική Εκπαίδευση Ενηλίκων:
Περιλαμβάνει όλες τις οργανωμένες μαθησιακές δραστηριότητες που απευθύνονται σε ενηλίκους και στοχεύουν στον εμπλουτισμό γνώσεων, στην ανάπτυξη και βελτίωση ικανοτήτων και δεξιοτήτων, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου και της ιδιότητας του ενεργού πολίτη, καθώς και στην άμβλυνση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων. Παρέχεται από φορείς της Τυπικής Εκπαίδευσης και από φορείς της Μη Τυπικής Εκπαίδευσης.
Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΣΕΕΚ):
Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΣΕΕΚ):
Εκπαίδευση ή κατάρτιση που πραγματοποιείται μετά την Αρχική Εκπαίδευση ή την ένταξη στην εργασία, και η οποία αποσκοπεί στη βελτίωση ή την αναβάθμιση γνώσεων ή / και ικανοτήτων, στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων για την αλλαγή καριέρας ή την επανακατάρτιση και στη συνέχιση της προσωπικής ή επαγγελματικής ανάπτυξης. Περιλαμβάνει οποιοδήποτε είδος εκπαίδευσης (γενική, εξειδικευμένη ή επαγγελματική, τυπική ή μη τυπική).
Μεταδευτεροβάθμια (μη τριτοβάθμια) εκπαίδευση:
Μεταδευτεροβάθμια (μη τριτοβάθμια) εκπαίδευση:
Βρίσκεται μεταξύ της ανώτερης δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εξυπηρετεί τη διεύρυνση των γνώσεων των αποφοίτων της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα προγράμματα αυτά είναι σχεδιασμένα να προετοιμάσουν τους εκπαιδευόμενους για σπουδές στον πρώτο κύκλο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή για άμεση είσοδο στην αγορά εργασίας. Συνήθως έχουν συνολική διάρκεια από 6 μήνες έως 2 χρόνια. Δεν οδηγούν σε τίτλο σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι σπουδαστές που γίνονται δεκτοί σε προγράμματα μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν, συνήθως, ολοκληρώσει την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Μαθητεία (Μαθητείας):
Μαθητεία (Μαθητείας):
Συστηματικές περίοδοι εναλλασσόμενης κατάρτισης μεγάλης διάρκειας, σε εργασιακό χώρο και σε εκπαιδευτικό ινστιτούτο ή κέντρο κατάρτισης. Η μαθητεία διέπεται από σύμβαση εργασίας με τον εργοδότη και προβλέπεται αμοιβή για τον μαθητευόμενο (μισθός ή αποζημίωση). Ο εργοδότης αναλαμβάνει την υποχρέωση να παράσχει στον μαθητευόμενο κατάρτιση που οδηγεί στην ενασχόληση με συγκεκριμένο επάγγελμα.
Πηγή: Εθνικό Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης 2013-2015
Πηγή: Εθνικό Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης 2013-2015
Δημοσίευση σχολίου